Sziasztok!
Ma egy olyan széria egyik darabját fogjuk megvizsgálni, ami egy picit különlegességnek számít nem csak a Hot Wheels világában, hanem úgy általában a diecast játékok körében is. (A diecast elnevezés a fém öntési eljárására utal, amiből ezek a játékok készülnek, bővebben olvashatsz a technológiáról itt és itt.)
A 8 darabos széria a ZAMAC 50th Anniversary, ami 2018 elején jött ki (először a Wallmart áruházakba), az autó pedig, amit szeretnék egy kicsit közelebbről is megmutatni ebből a sorozatból, az nem más mint a:
/A ZAMAC egyébként egy mozaikszó, ami a cink (Z), Alumínium (A), Magnézium (M), és réz (C) szavak kezdőbetűiből adódik. Valójában ez egy tisztelgés az iparág előtt, ugyanis ezekből az alapanyagokból állítják elő a diecast játékokat, ennek legkifejezőbb módja pedig az, hogy a ZAMAC jelzéssel ellátott darabok gyakorlatilag festés nélküliek (maximum matricázottak)./
Mielőtt rátérnénk a Zamac kiadások történetére, szokás szerint nézzünk utána magának az autó történetének a wikipédián:
Az Oldsmobile 4-4-2 (más néven 442) az Oldsmobile által gyártott izomautó az 1964 és 1980-as modellévek között. A "4-4-2" név ("Négy-négy-kettő") az eredeti autó négyhengeres karburátorából, négysebességes kézi sebességváltójából és kettős kipufogójából származik. Eredetileg "4-4-2" -nek írták (a számjegyek közötti kötőjelekkel jelölték ki), és az Oldsmobile által használt megnevezés használatával folytatódott. 1965-től kezdődően a 4-4-2-es szabványos sebességváltó egy 3-fokozatú kézire, valamint 2 sebességes automata és 4-fokozatú manuálisra változott, de az autót még mindig "4-4-2" -nek nevezték.
A 4-4-2-es modell 1968-tól 1971-ig különálló modell lett. (Több mint 33.000 darabot adtak el 1968-ra.) A motorfordulatszám 400 CID (cubic inch displacement) mellett maradt az új 455-ös forgatónyomaték (4,25 löket), és a furat csökkent (3,87-re). A nyomaték 3000-3200 fordulat/perc volt, szemben a korai 400-as 3600-as fordulatszámmal, leginkább az alumínium bütyköstengelynek köszönhetően. A Car Life tesztelte az 1968-as 4-4-2-et a 3.42: 1-hez arányú hátsó tengellyel és Hydramatic-kal (automata váltó): 0-ról 100km/h-ra 7 másodperc alatt gyorsult fel, míg a negyed mérföldet 15,13 másodperc alatt, 148 km/h végsebességgel tette meg. A legnagyobb végsebessége 185 km/h volt. Az alapmotor még mindig 350 lóerő (261 kW) volt, de csak a három és a négysebességes kézi váltós; az automata váltós 325 lóerős (242 kW) volt.
Az összes 1968-as szabványos 4-4-2-es motor bronz-réz színű, mint az 1967-es években, tűzvörös légszűrővel.
Érdekesség, hogy 1968 volt az első év, amikor az oldalsó index lámpák felkerültek az autókra, illetve bevezették a ma is használatos 3 pontos biztonsági öveket az első üléseknél.
Forrás: wikipédia
Na de nézzük, hogy hogyan is alakultak a ZAMAC színezésű (illetve pont hogy festés nélküli) kiadások, amik először 1998-ban bukkantak fel.
A hotwheels.wiki szerint 25 példány jött ki 1998-ban, ezek nem külön szériában jelentek meg, hanem az egyes darabokat adták ki ilyen változatban:
2004-ben aztán a Mattel ismét kiadott néhány új megjelenést ZAMAC változatban (ezek Toys-R-US exkluzív kiadások voltak), de igazán 2013-tól indult be a széria, ugyanis a Walmart áruházlánc forgalmazásában 2013-14-15-ben és 2017-ben is 18 darabos külön szériát kaptak a festés nélküli autók. (2016-ban is érkeztek ZAMAC változatok, de ott 1998-hoz hasonlóan szintén nem alkottak külön szériát belőlük) A szériákat egyedi logóval látták el:
A 2013-tól megjelenő összes ZAMAC kiadást nem szeretném kép formájában ide tenni, de akit érdekel, ezen a gyűjtői oldalon megnézheti őket: link
A ZAMAC 50th Anniversary szériát viszont látni kell:
Col # | Toy # | Casting Name | Color | Tampo | Wheel Type | Country | Notes |
01/08 | FRN24 | ZAMAC | Yellow & Red flames | Thailand | Base code(s): K40, K41, K42 | ||
02/08 | FRN25 | ZAMAC | Black stripes & Blue flames | Thailand | Base code(s): K40, K41, K42 | ||
03/08 | FRN26 | ZAMAC | Yellow & Green flames | White rim PR5 | Thailand | Base code(s): K40, K41, K42 | |
04/08 | FRN27 | ZAMAC | Yellow & Blue flames | Chrome Red | Thailand | Base code(s): K40, K41, K42 | |
05/08 | FRN28 | ZAMAC | Yellow flames | Yellow rim 8SP | Thailand | Base code(s): K40, K41, K42 | |
06/08 | FRN29 | ZAMAC | Orange flames | Thailand | Base code(s): K40, K41, K42 | ||
07/08 | FRN30 | ZAMAC | Black & Red flames | Thailand | Base code(s): K40, K41, K42 | ||
08/08 | FRN31 | ZAMAC | Black & Green flames | Thailand | Base code(s): K40, K41, K42 |
Térjünk rá az Olds 442 kiadásokra.
Először 2008-ban bukkant fel a Modern Classics széria 13. darabjaként spectraflame olive és spectraflame black színekben. /A felnik nagyon menő vörös külső peremmel ellátott fekete OH5-ösök. (Open Hole 5-küllős)/
2009-ben jelent meg először a mainline-ban, a Muscle Mania 6. darabja volt, négy különböző színben. (Illetve csak három, mert a lilából két különböző kerekűt kaptunk)
![]() |
Metalflake Dark Copper |
![]() |
Fehér. . . nem túl előnyös festéssel |
![]() |
OH5 kerekekkel |
![]() |
OH5 fekete küllős kerekekkel |
2011-ben a Treasure Hunts keretein belül találkozhattunk vele, egy sima és egy Super Treasure Hunt verzió (az utóbbi valami elképesztően zseniális alkotás: tökéletes festés, gyönyörű króm felnik, kidolgozottság - ilyen lenne egy 50/50 értékelésű verda nálam, az amazonon 36 dollárért láttam belőle egy példányt):
![]() |
Regular TH. . . elég jó |
![]() |
Super Treasure Hunts. . . zseniális darab! |
Ezt órákig el tudnám nézegetni. . .
2012-ben és 2014-ben jött ezután egy-egy színben, amik szintén elég tetszetősek:
![]() |
2012 - Boulevard Big Hits . . . DDRR kerekekkel, jól néz ki! |
![]() |
A TH-hoz hasonló festés és felni, ha nem akarsz sokat költeni, megfelelő alternatíva. . . |
A bejegyzés trackback címe:
https://forrokerekek.blog.hu/api/trackback/id/tr7114155143
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.